مقالات

انواع شیشه های ساختمانی از محصولات پایه تا پیشرفته

انواع شیشه های ساختمانی از محصولات پایه تا پیشرفته 1

شیشه ساختمانی به شیشه ای اطلاق می شود که به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی به کار گرفته می شود.غالبا شیشه به عنوان یک متریال شفاف در پنجره ها و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین از آن در طراحی داخلی بنا به عنوان پارتیشن های شیشه ای، نرده ها، جان پناه ها،پله، دیوار پوش و… نیز بهره می بریم. تنوع در تولید و فرآوری شیشه از نظر ابعادی،رنگ،طرح و هم چنین شکل و الگو باعث می شود که طراحان بتوانند فضاهای خلاقانه،کاربردی و هم چنین ایمن را طراحی کنند.

در کنار تمام ویژگی ها شیشه، موضوع ایمنی آن بزرگترین دغدغه طراحان و کاربران است لذا جهت ایمنی بخشی این ماده شکننده و کاهش آسیب رسیدن به کاربران معمولا از شیشه های حرارت دیده (سکوریت)، نیمه سکوریت و لمینت استفاده می شود.

امروزه جام شیشه تخت که با روش فلوت (Float) تولید می شود، بیشترین استفاده را در کارخانه های فرآوری شیشه دارد و به عنوان یک محصول پایه در صنعت شیشه و ساختمان شناخته می شود.

شیشه خام یا Annealed Glass

این محصول فاقد هر گونه استرس داخلی و تنش در اثر تغییرات حرارتی می باشد لذا پس از شکست قطعات آن بزرگ و بسیار برنده می باشد که می تواند باعث آسیب های جدی گردد.

در بسیاری نقاط جهان، مقررات ساخت و ساز استفاده از شیشه خام خصوصا در مواردی که شکست آن احتمال آسیب رسیدن به افراد را بالا می برد نظیر فضاهای بهداشتی،درهای شیشه، خروجی های اضطراری،در ارتفاع های پایین در خانه و مدرسه ها را ممنوع کرده است.

شیشه حرارت دیده یا سکوریت به صورت Fully Tempered

شیشه سکوریت یکی دیگر از محصولات اساسی و بسیار پر کاربرد است که از حرارت دهی به شیشه فلوت خام ساخته می شود. اما چگونه؟

بر هم خوردن نظم مولکولی شیشه در اثر حرارت و افزایش تنش بین دو سطح داخلی و خارجی پانل شیشه ای باعث افزایش استحکام و ایمنی شیشه سکوریت می گردد. عملیات حرارت دهی به شیشه تا دمایی نزدیک به 700 درجه سانتی گراد و خنک کاری سریع آن در کوره های مخصوص انجام می شود.

لازم به ذکر است که شیشه سکوریت از نظر مقاومت فیزیکی و شوک های حرارتی 5 برابر از شیشه خام قوی تر است و در صورت شکست تبدیل به قطعات ریزی می شود که احتمال برندگی آن ها بسیار کم است.

کیفیت شیشه سکوریت از نظر دانه بندی و هم چنین عاری بودن از هر گونه تاب و موج به فرآیند حرارت دهی و خنک کاری در کوره و مهارت اوپراتور آن بستگی دارد.

ویژگی های شیشه سکوریت:

ویژگی ها شیشه سکوریت
مقاومت در برابر شوک حرارتی تا 250 درجه سانتی گراد
مقاومت مکانیکی 4 تا 5 برابر مقاوم تر از شیشه خام
مقاومت کششی   MPa 65
مقاومت خمشی 120-200 N/mm2
تراکم سطحی > 95 MPa
میزان استرس مجاز برای به کارگیری در مصارف ساختمانی 50 MPa
الگوی شکست قطعات کوچک با گوشه های گرد
پردازش روی شیشه پس از حرارت دهی ممکن نیست
منبع:www.glass-academy.com

ویژگی ها:

از خصوصیات مهم شیشه های سکوریت مقاومت آن در برابر تغییرات حرارتی شدید تا 250 درجه سانتی گراد می باشد.

شیشه سکوریت به علت الگوی شکست خود و کوچک بودن قطعات شکسته شده،به عنوان یک محصول ایمن شناخته می شود.

حرارت دهی به شیشه مشخصات اولیه آن نظیر عبور نور و  ویژگی های تابش نور خورشید را تغییر نمی دهد.

شیشه سکوریت را نمی توان برش داد و هر گونه عملیات نظیر ابزار زنی، سوراخکاری و … باید پیش از حرارت دهی انجام شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در شیشه سکوریت به وجود آید شکست ناگهانی آن یا اصطلاحا خودکشی شیشه است. این مشکل به علت وجود ذرات ناخالصی سولفید نیکل می باشد که در اثر حرارت و خنک کاری سریع تغییر شکل داده و باعث شکست شیشه می شوند.

موارد استفاده:

به صورت کلی می توان گفت شیشه های سکوریت یا حرارت دیده برای مصارفی طراحی شده است که نوسانات شدید حرارتی وجود دارد و احتمال شکست شیشه بالاست.شیشه سکوریت از شیشه خام سخت تر یا نرم تر نبوده بلکه مقاوم تر است.حرارت دهی باعث متخلخل شدن شیشه نشده و سطح آن نیز در مقایسه با شیشه خام متعد خط و خش نیست.

موارد استفاده از شیشه سکوریت بسیار گسترده و متنوع است از صنعت ساختمان و معماری تا صنعت خودروسازی از این محصول بهره می برند.

در نماسازی،ساخت کرتن وال ها، انواع پنجره ها و درب های شیشه ای و هم چنین داخل ساختمان در ساخت نرده ها،پله ها،دیوارپوش ها،دیواره های جدا کننده و پارتیشن ها،کابین های حمام،پیشخوان و ویترین ها از شیشه سکوریت استفاده می شود.

هم چنین در ساخت درب فر، یخچال ها و فریزرهای صنعتی،طبقات یخچال ها،صفحات جلوی شومینه ها و… می توان شیشه سکوریت را به کار برد.

 

شیشه نیمه سکوریت یا Heat toughened/strengthened

تولید شیشه نیمه سکوریت مشابه شیشه سکوریت می باشد، یعنی شیشه خام در کوره های افقی تا دمای 650-700 درجه سانتی گراد حرارت می بینداما مرحله خنک کاری آن بسیار کندتر انجام می شود.هنگام مقایسه دو شیشه خام و نیمه سکوریت با ابعاد و ضخامت یکسان،می توان دریافت که شیشه نیمه سکوریت دو برابر از شیشه خام قوی تر است.

تفاوت اصلی شیشه سکوریت و نیمه سکوریت در الگوی شکست آن ها قابل مشاهده است. شیشه نیمه سکوریت پس از شکست به قطعاتی بزرگتر از قطعات شیشه سکوریت و کوچکتر از شیشه خام تبدیل می شود.

چون خنک کاری در زمان طولانی تری انجام می شود شیشه نیمه سکوریت در مقایسه با شیشه سکوریت تاب و موج کم تری دارد و هم چنین مشکل خودکشی شیشه ها یا شکست ناگهانی در آن ها مشاهده نمی شود.

ویژگی های شیشه نیمه سکوریت:

ویژگی ها: شیشه نیمه سکوریت
مقاومت در برابر شوک حرارتی تا 130 درجه سانتی گراد
مقاومت مکانیکی دو برابر مقاوم تر از شیشه خام
نوع شکست لب شمشیری
مقاومت کششی 40-55 MPa
مقاومت خمشی  N/mm2 40
میزان استرس مجاز برای به کارگیری در مصارف ساختمانی  MPa 17 
منبع:www.glass-academy.com

مزایای شیشه نیمه سکوریت:

مقاومت مکانیکی آن 1.6 تا 2 برابر شیشه خام است.

شیشه نیمه سکوریت پایداری حرارتی قابل توجهی دارد، از نظر مسطح بودن و عبور نور نزدیک به شیشه خام بوده و از شیشه سکوریت بسیار بهتر است.

شیشه نیمه سکوریت از نظر مقاومت در برابر تنش های حرارتی سه برابر موثرتر از شیشه خام عمل می کند.

شیشه نیمه سکوریت می تواند در برابر اختلاف حرارتی تا 100 درجه سانتی گراد مقاومت کند (در بازه 50 تا 150 درجه سانتی گراد) این در حالی است که شیشه خام تا حداکثر 40 درجه سانتی گراد اختلاف را تاب می آورد.

موارد استفاده:

الگوی شکست شیشه های نیمه سکوریت باعث محبوبیت آن ها در ساخت سقفها یا اسکای لایت ها و هم چنین سایه بان های شیشه و در ساختار لمینت شده است.زیرا در صورت شکست قطعه های آن به میان لایه های پلیمری چسبیده و فرو نمی ریزد.

هم چنین از شیشه نیمه سکوریت در ساخت شیشه های ضدهجوم،ضد گلوله و… نیز استفاده می شود.

شیشه انعکاسی/بازتابنده یا Reflective Glass

شیشه انعکاسی یا ریفلکتیو در صنعت شیشه جایگاه ویژه ای دارد. در کنار اساسی ترین ویژگی این نوع شیشه که کنترل نور خورشید است، از شیشه انعکاسی به جهت زیبایی و هم چنین حفظ انرژی استفاده می شود.شیشه انعکاسی به نمای ساختمان جلوه بصری می بخشد و هم چنین با بازتاب حرارت خورشید نسبت به شیشه فلوت رنگی،احتمال شکست آن را در اثر حرارت خورشید کاهش می دهد.

شیشه بازتابنده در واقع همان شیشه فلوت ساده است که پوششی بسیار نازک از فلز و یا اکسید فلز روی آن اعمال شده تا حرارت خورشید را بازتاب کند.چون این پوشش روی یک سطح شیشه اعمال شده است شیشه را به آینه تبدیل کرده به نحوی که مانع دید از بیرون به داخل ساختمان شده و حریم خصوصی را حفظ می کند. شیشه های انعکاسی عمدتا در نمای خارجی ساختمان به کار برده می شوند.

شیشه بازتابنده می تواند اشعه مضر فرابنفش و هم چنین مادون قرمز را بازتاب کند به نحوی که در ورود بخش مرئی نور خورشید خللی ایجاد نشود.

مزایای به کارگیری شیشه بازتابنده چیست؟

  • حفظ حریم خصوصی داخل ساختمان
  • بهره وری انرژی با کنترل حرارت و کاهش به کارگیری وسایل سرمایشی
  • قابل استفاده در رنگ های متنوع مانند برنز،سبز،آبی تیره و نقره
Featured Configurations VLT SHGC
Solarcool (2) Azuria + Solarban 60 (3)

Solarcool® (2) Azuria® + Solarban® 60 (3)

21 0.17
Solarcool (2) Solarbronze + Solarban 60 (3)

Solarcool® (2) Solarbronze® + Solarban® 60 (3)

17 0.18
Solarcool (2) Pacifica + Solarban 60 (3)

Solarcool® (2) Pacifica® + Solarban® 60 (3)

13 0.15
Solarcool (2) Solargray+ Solarban 60 (3)

Solarcool® (2) Solargray® + Solarban® 60 (3)

14 0.17
Solarcool Solarblue + Solarban 60 (3)

Solarcool® (2) Solarblue® + Solarban® 60 (3)

17 0.18
کالیته رنگ شیشه های بازتابنده،محصول شرکت vitro glazing

موارد استفاده:

نمای ساختمان:

وقتی خورشید به شیشه بازتابنده در نمای ساختمان شما می تابد باعث درخشش آن شده و هم چنین تصویر و تغییرات آسمان در آن دیده می شود مانند یک اثر هنری پویا!

اسکای لایت ها:

سقفهای شیشه ای یا اسکای لایت ها به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید باعث بالا رفتن دمای فضای داخل ساختمان می شوند.

استفاده از شیشه های بازتابنده می تواند با کاهش تمرکز حرارت خورشید در سقفهای شیشه ای به خوبی عمل کند.

شیشه پنجره ها:

به عنوان یک روش جهت افزایش بهره وری انرژی،پنجره با شیشه بازتابنده می تواند سودمند باشد.

شیشه های ایمنی (Safety Glass )

شیشه های ایمنی به سختی می شکنند و در مقابل نیروهای ناشی از ضربه ، انفجار ، باد و زلزله مقاومت نموده و یا در صورت شکستن به تکه های کوچکی تبدیل می شود که برندگی شیشه عادی را ندارند و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل می رسانند.این شیشه ها پس از فرایند سخت سازی ۵ الی ۶ برابر نسبت به شیشه های معمولی مقاومتر می شوند.
شیشه های درهای ورودی مغازه ها از این نوع است.

شیشه های چند لایه ( Laminated Glass )

امروزه در مواردی مانند سقفها ، نماهای شیشه ای ، شیشه های خودروهای حفاظت شخصیت ها ، شیشه های ضد گلوله ، ضد انفجار ، ضد عبور و اغتشاش ، سرقت و … که امکان آسیب ناشی از شکست شیشه وجود داشته باشد ، از شیشه های چند لایه استفاده می شود.


شیشه های خم ( Bent Glass )

شیشه های خم بیشتر به منظور تحقق ایده های مهندسین معمار و طراحان نمای ساختمانها تولید می گردد و باعث افزایش فضا ، زیبایی ، جذابیت و نیز مقاومت بیشتر می شوند.ایجاد تنوع در فضا ،استفاده از فضای بدون استفاده و ایجاد هارمونی وهماهنگی در دید از ویژگی های منحصر به فرد این نوع شیشه ها می باشد.

 

سایر محصولات

  • شیشه های گرم شونده الکتریکی ( Electrically Heated Glass )
    • شیشه های ضد امواج الکترومغناطیسی ( EMI Glass )
    • شیشه های با قابلیت عدم تجمع بارهای الکتریکی ( Anti – Static Glass )
    • آیینه های EC با کیفیت بالا در اتومبیل که باعث کاهش درخشندگی ، روشنایی زننده و تابش خیره کننده نور ماشین عقبی می شود.
    • شیشه های هوشمند (Smart Glass ) با قابلیت کنترل نور و گرما
    • شیشه های ضد آتش
    • شیشه های خود تمیز شونده
    • شیشه های تزیینی LED دار

منابع :

https://www.aisglass.com/what-is-reflective-glass-and-its-uses
 http://daneshnameh.roshd.ir




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *